DomůBiznisPivovary ťažia vysoké náklady za energie aj nedostatok personálu.

Pivovary ťažia vysoké náklady za energie aj nedostatok personálu.

Mnoho predovšetkým menších pivovarov ponúka v lete svoje nápoje na rôznych podujatiach a festivaloch. Dokázalo to vyrovnať covidové roky? A s čím sa dnes stretávajú?

Pivo patrí k letu a pivovary tomu idú naproti aj najrôznejšími novinkami. V súčasnej dobe však pivovary trápia zdražovanie a stoja tak pred otázkou, s akými opatreniami prísť.

Martin Matej, výkonný riaditeľ Znojemského mestského pivovaru, na úvod podotýka, že v pivovare a gastri je to vždy adrenalín, ktorý čovid ešte vystresoval. Musím to zaklopať, ale táto sezóna vyzerá z pohľadu tržieb dobre, po uvoľnení všetkých opatrení a vďaka dokončeným investíciám, ktoré sme v čevide mali čas dotiahnuť (nová reštaurácia priamo pri pivovare), sme schopní ťahať tržby výrazne hore, dodáva s tým, že horšie je to na nákladovej stránke, hlavne kvôli rastúcim cenám surovín a energií a predovšetkým ľudí.

Jakub Vik z Rodinného pivovaru Vik hovorí, že zažili iba stav v čase covidu a oproti tomu dnes nie je problém dodávať do krčiem a pivných barov, čo sa im darí. Prevádzka pivovaru nám komplikujú výrazne drahšie energie, ktoré sú na prevádzku pivovaru nutné. Podarilo sa nám výrazne znížiť náklady na prevádzku pivovaru, ale aktuálna cena energií je 4–5× vyššia ako minulý rok. Do cien piva nemožno plné náklady na energie zohľadniť, bolo by nepredajné, popisuje. Podobne pivovar Wild Cock začínal pred covidom a podľa Jakuba Kotasa sa situácia stále zlepšuje, ale sú v začiatkoch a od ideálov majú ešte ďaleko.

Problémom sú ceny aj personál
Ako Jakub Vik spomenul už vyššie, problémom sú vysoké ceny energií a dlhotrvajúci problém na trhu s pracovnými silami. Ľudí, ľudí, ľudí. Pivo nie je skrutka a u nás každé pivo prejde haldou ručnej práce, ktorá rozhoduje nielen o jeho kvalite, ale aj cene. Zohnať ľudí do gastronómie začína byť úloha pre Supermana, myslí si Martin Matej. Ako každý podnik nás čím ďalej tým viac zasahuje cena energiu a rast cien stavebných materiálov, pridáva sa Jakub Kotas. Ako informoval server iDnes.cz, súčasná situácia je dôvodom, prečo manželia Anna a Martijn van der Weerden predávajú ich rodinný pivovar Švihov v Nemčiciach. Kombinácia covidových vĺn, ale aj zdražovanie benzínu, skla, sladu, ale aj nedostatok kvalitného personálu už sme neprekonali. Došli sme skrátka do bodu, keď si už nechceme požičiavať peniaze na ďalšiu prevádzku, uviedla Anna van der Weerden.

Už skôr sme písali, že sa pivovarom zdražujú vstupy. Napríklad pri Pivovare Stern ide podľa Kamila Grica o energie, suroviny, obaly, nájomné s tým, že rasty sú pri niektorých položkách o 10 až 15 percent. Martin Šibal za Pivovar Moravia & Lucky Bastard podotkol, že sa stále stretávajú s obrovskou administratívnou záťažou, a tiež vymenúva všeobecne sa zvyšujúce výrobné (vstupné suroviny, obalový materiál, sklo, plech atď.) a režijné náklady (elektrina, plyn, PHM atď.) ).

Prezident Českomoravského zväzu minipivovarov Michal Voldřich pre ČTK uviedol, že na jednotlivé minipivovary bude zdražovanie dopadať postupne podľa toho, do kedy majú uzavreté zmluvy, a zdraženie očakáva, až pivovary začnú variť zo surovín z tohtoročného zberu. Dôvodom podľa neho je, že výrobné náklady výrazne vzrástli aj poľnohospodárom, a to až dvojnásobne. Na výrobu sladu je potrebné veľké množstvo energie. Nárast cien sladu bude zásadný a máme signály, že niečo podobné sa očakáva aj u chmeľu, dodal ďalej. Jakub Vik na druhú stranu dopĺňa, že naopak sú nadšení veľmi pozitívnou spätnou väzbou od ich zákazníkov v pivovarskom bare aj z reštaurácií, kam dodávajú pivo. Oceňujú kvalitu našich pív a sú veľmi spokojní, čo nás teší a nabíja pozitívnou energiou do ďalšej práce, dopĺňa Jakub Vik.

Leto praje novým pivám
V pivovare Wild Cock v lete uvarili niekoľko nových pív ako napríklad Katenáčo (italian pils) alebo Pipi (session neipa s cryo chmeľmi) a Jakub Kotas hovorí, že okrem týchto pív frčí ešte veľa ich ležiak Kokrhel. Aj v Rodinnom pivovare Vik pripravujú neustále nové pivá. Aktuálne ide o Sweet Tropical Sour 11 °, Show me NEIPA 12 ° alebo DDH Summer NEIPA 7 °. Stali sa okamžite veľmi úspešnými a obľúbenými. Najviac sa predáva klasické „české“ pivo – Výčapné 10° alebo Summer Ale 9° s pomarančovou kôrou, to sme museli už niekoľkokrát pre veľký záujem znova variť, upresňuje Jakub Vik.

V Znojme leto slovami Martina Mateja nakopli ich svetovým unikátom. Znojemský Sauvin je pivo zakvasené miestne lokalizovanou, znojemskou vínnou kvasinkou a chmelené Nelson Sauvinom z Nového Zélandu. Je to výnimočné pivo a my sa naň každý rok veľmi tešíme. Tento rok sme ho ponúkli hneď na Pivnej slávnosti 2022 na začiatku júna, dopĺňa. V lete majú v ponuke aj ich Znojemský Kazbek, osviežujúci letný Session IPA, chmelený relatívne novou českou odrodou Kazbek. Najviac sa stále pije Znojemská 11, čo je hlavný produkt pivovaru vyrábaný podľa historickej receptúry ich emeritného sládka Karla Čaňka, ktorý začal variť pivo v Znojme v rovnakom roku, keď začali vysielať Večerníčka.

Dorovnať tržby sa javí ako menší problém
Jakub Kotas priznal, že tržby už asi aj predohnali, ale zároveň podotýka, že začínali priamo dva týždne pred začiatkom čovidu. Najviac nám pomáhajú verní zákazníci a šikovný personál, hovorí. Tiež v znojemskom pivovare sú ľahko nad s tým, že im pomáhajú projekty a investície rozbehnuté a realizované v čevide, ktoré konečne nesú ovocie. Ďalej slušné počasie a minimálne v prvej polovici roka viditeľná chuť ľudí žiť zase normálne. Podľa Martina Mateja v tomto ohľade bude kľúčová skôr druhá polovica roka.

Jakub Vik si myslí, že tržby už bohužiaľ nedorovnajú, pretože vysoké ceny energií sú skutočne aktuálne veľký problém. Chladenie pivovaru a prevádzka sú energeticky veľmi náročné a nemožno tu v plnej miere aplikovať možnosti alternatívnych zdrojov získavania energie, zároveň nechceme robiť také opatrenia, ktoré by viedli k zníženiu kvality našich pív. S týmto problémom teraz bojujú všetky pivovary, uzatvára.

Další články autora
- Reklama -PR článek

Nejnovější články