Aké typy e-mailov sa budú posielať ktorej cieľovej skupine, čo je kľúčovým oznámením našej komunikácie a akú očakávame ideálnu reakciu od príjemcu mailu? Ak máte tieto otázky premyslené, pustite sa do príprav. Základom je šablóna e-mailov.
Šablóna a náležitosti e-mailu
Podoba zasielaných hromadných e-mailov má svoje pravidlá a náležitosti, ktorých dodržiavanie vedie ku vytúženej efektivite.
Začnime šablónou mailu, teda akýmsi vizuálnym odtlačkom značky vašej firmy do vášho e-mailingu. Jej grafická podoba by sa mala odvíjať od grafického manuálu vašej značky, ak chcete od toho, ako vyzerajú vaše webovky a ďalšie firemné materiály. Docielite tým vizuálnu konzistenciu, ktorá u vašich zákazníkov povedie k rýchlemu spojeniu daného mailu s vašou značkou.
E-mailové nástroje majú predpripravené rôzne typy šablón, ktoré umožňujú jednoduchú editáciu grafiky i obsahu. V závislosti na používanom nástroji nie je ani príprava vlastnej šablóny väčšinou nič zložité a dokážete si tak pomerne rýchlo a ľahko vytvoriť rôzne šablóny pre rôzne oznámenia. Ďalšou možnosťou je samozrejme nechať si pripraviť šablónu v HTML na mieru, ktorú následne nahráte do nástroja a môžete s ňou ďalej pracovať.
V rámci prípravy šablóny tiež nezabúdajte na jej responzivitu pre rôzne zariadenia, majte na pamäti, že na mobile si svoje maily zhruba polovica zo všetkých príjemcov. Myslite tiež na to, že mnoho ľudí nemá vo svojom e-mailovom účte povolené obrázky, preto by mal e-mail dobre vyzerať aj v čisto textovej podobe.
Ako by mala šablóna e-mailingu vyzerať
Každý e-mail by sa mal skladať z troch častí v tomto poradí – hlavička, telo (obsah) a pätička. Väčšina e-mailových klientov má priestor na šírku maximálne 600 pixelov, preto by každá šablóna mala spĺňať tento rozmer. Rovnako aj obrázky, ktoré sa do e-mailu nahrávajú, by nemali byť širšie.
Hlavička
Úplne prvé, čo sa v e-maile nachádza a na čo nezabúdať, je odkaz na online verziu daného mailu. Príjemcovi tým dávate možnosť korektného zobrazenia mailu (teda napr. vrátane obrázkov, ktoré môžu byť defaultne zakázané) v novom okne prehliadača. Do tohto textu je potrebné vložiť odkaz na tzv. merge tag (viac v ďalšom diele) na zobrazenie online verzie. Pred týmto textom sa niekedy môže vyskytovať aj text – náhrada za tzv. preheader pre vhodnejšie zobrazenie v prehľade mailu.
Pod preklikávacím odkazom nasleduje hlavička mailu, v ktorej by nemalo chýbať firemné logo, ktoré môžete doplniť svojim kľúčovým claimom. Môže sa tu tiež nachádzať zjednodušené menu z webu, so základnými časťami ako napr. vybrané kategórie produktov, kontakt, referencie a pod. Nezabudnite vložiť odkazy na váš web do obrázku loga a taktiež na jednotlivé kategórie.
Päta
Do pätičky sa typicky odporúča vkladať odkazy na vaše sociálne siete (ideálne pod ich ikonami) a doplniť ich krátkym textom v štýle „Sledujte nás“. Keď príjemcu e-mailom zaujmete, určite sa rád stane aj vašim fanúšikom napríklad na Instagrame. Ďalej sem patrí kontakt na spoločnosť, ktorá e-mailing odosiela, z akého dôvodu bol e-mail zaslaný, na aký e-mail (rieši sa pomocou merge tagu) a odkiaľ na ne máte kontakt.
Pätka e-mailu je tiež ideálnym priestorom na odkaz na odhlásenie z odberu daného e-mailu, ktorý by mal byť dobre vidieť. Aj tento odkaz sa rieši pomocou vloženia personalizácie, resp. merge tagu. Niektoré e-mailingové nástroje síce vedia pridať odkaz na odhlásenie automaticky, ale radšej sa na to nespoliehajte a vyriešte to pomocou implementácie do šablóny. Vyhnete sa tak napríklad situácii, keď text týkajúci sa odhlásenia odberu bude zobrazovaný v inom jazyku ako mail samotný.
Hlavičku a pätičku je vhodné oddeliť od zvyšného textu odlišnou farbou pozadia, aby bolo jasne vidieť, kde začína a končí obsah mailu.
Telo e-mailu – Obsah
Príprava a rozdelenie na bloky
Telo emailu sa bude v každej rozosielke meniť, ale jeho kľúčové parametre ako stručnosť a prehľadnosť obsahu by mali zostať rovnaké. Vrelo odporúčam mať dopredu telo emailu rozdelené na jednotlivé bloky, do ktorých potom budete v rámci každej kampane vkladať zmysluplný text.
Rozvrhnite si, aký obsah chcete posielať, aby ste vedeli, aký štýl blokov budete využívať. V rámci vašej šablóny si môžete vytvoriť viacero typov blokov, ktoré sa od seba môžu líšiť napríklad umiestnením textu a obrázku. Jeden blok vytvorte pre textové pole s jedným nadpisom, podnadpisom a textom, 2. blok s obrázkom vľavo a s nadpisom a textom vpravo, 3. blok naopak. Môžete tvoriť aj stĺpcové bloky – vyskúšajte si dva alebo tri stĺpce s obrázkom, textom a tlačidlom.
Príprava tela e-mailu a jednotlivých blokov vám jednoznačne zefektívni vaše následné rozosielky, v rámci ktorých už budete mať na starosti iba výber toho najviac oku lahodiaceho layoutu.
Text verzus obrázky
Do obsahu mailu zapojte nielen text, ale aj obrázky, videá a CTA (call to action – typicky tlačidlo). Príjemcovi tak umožníte lepšie sa v e-maile zorientovať a zároveň s ním interagovať. Najpodstatnejšie časti textu zvýraznite oddelením, stučnením či inak, čo povedie k lepšiemu upútaniu čitateľa a väčšej pravdepodobnosti vykonania požadovanej akcie. Ideálny pomer textu vs. obrázky v maile je 70% textu a 30% obrázkov. Odoslaný mail by však nikdy nemal presiahnuť viac ako 50% obrázkov.
Posielať v tele e-mailu iba jeden obrázok (napr. leták) bez toho, aby e-mail obsahoval aj čistý text, sa z mnohých pochopiteľných dôvodov výrazne neodporúča. Zvyšujete tým riziko zaradenia daného emailu do spamu, znižujete mieru možného doručenia a zároveň klesá e-mailingová reputácia odosielateľa. Veľa kontaktov tiež nemusí mať v e-mailovom klientovi povolené obrázky. Navyše nemôžeme riadne kampaň vyhodnocovať.
To platí aj pre prípad CTA tlačidiel a iných prvkov, ktoré obsahujú text. Vhodnejší variant je naformátovať si jednoducho danú bunku tlačidla priamo v nástroji a do neho v textovej podobe vložiť text.
Dôležité sú aj formáty obrázkov, nie všetky formáty sú totiž podporované u e-mailových klientov. Vhodné je vkladať do e-mailu formáty PNG či JPEG s maximálnou šírkou 600 pixelov, čo vám zaistí korektné zobrazenie danej kampane na mobilných zariadeniach.
Odkazy a alternatívne texty
Každý obrázok, ktorý vkladáte do e-mailingu, obohaťte o odkaz na web s danou témou a nezabudnite ani na tzv. alternatívny text, ktorý sa zobrazí po nabehnutí kurzora na obrázok. Kontaktom, ktoré nemajú vo svojich mailboxoch povolené zobrazovanie obrázkov, sa alternatívny text spoločne s URL adresou zobrazí na mieste pôvodne vloženého obrázku.
Odkazy na web môžete vkladať nielen k obrázkom a pod tlačidlá, ale tiež do samotného textu. Nie je však vhodné vkladať celú URL adresu priamo do textu, vždy vkladajte iba odkaz na konkrétne slovo či frázu v texte napr. „Bližšie informácie nájdete tu.“, kedy pod slovo „tu“ vložíte preklikávací odkaz na daný web. To všetko vedie k jednoduchej orientácii v texte, príjemnému užívateľskému zážitku a tým pádom aj k lepšej preklikovosti.
Nastavenie písma a farieb
Každý e-mailing by mal korešpondovať s grafickým manuálom vašej firmy, resp. byť vzhľadom podobný vášmu webu. Inšpirujte sa preto u vás na webe av rovnakom duchu vytvorte aj e-mailing.
V šablóne e-mailingu si nastavte font písma, akým chcete vaše kampane konzistentne písať. Ďalej si nastavte veľkosť a farbu písma, nadpisov, farbu tlačidiel a odkazov. Je dobré mať systematicky všetky odkazy v texte označené jednou farbou, ktorá je odlišná od ostatného textu a nadpisov, aby odkazy boli jednoznačne identifikovateľné.
Nakoniec si nastavte farbu pozadia (to, čo vidíte okolo daného mailu) a farbu jednotlivých blokov. Jednotlivé bloky síce môžu mať odlišnú podkladovú farbu, každopádne sa majte na pozore pred prílišnou farebnou preplácanosťou mailu, ktorá má za dôsledok jeho rýchle zatvorenie.
Ešte než sa pustíte do samotnej rozosielky, vás čaká nastavenie kampane, ktorému sa budeme venovať v budúcom diele nášho seriálu.